< 1. a Wisdom King(Myouou) of Tibet >
The last time, I
found that the statues of Korea and Japan in after ages have been different
between those.
When the Buddha statue
was brought from China to both countries, it was seldom different.
I infer why the
difference appeared.
前回、韓国と日本の仏像が後代になると異なることを見ました。
仏像が中国から両国に伝わった時点では、あまり違っていなかった。
なぜ違いが出たのかを推理します。
Look at Four Heavenly Kings of Japan
日本の四天王像を見ます。
< Earliest statues
of Four Heavenly Kings >
Left : Horyu-ji,
Nara, Asuka period, about 650 years.
Right : Tima-ji, Nara, Asuka period, the 7th
century.
The left is earliest statue in Japan,
and has a gentle face.
The right is the second oldest
statue, opens a mouth a little, and has severe expression of the face.
This seems to be on the way to the statue
that would have a raging face, as the images below indicates.
左: 法隆寺、奈良、飛鳥時代、650年頃。
右: 当麻寺、奈良、飛鳥時代、7世紀。
左が日本の最古の四天王像で、柔和な顔をしている。
右はそれに次ぐもので、少し口を開け、厳しい表情をしている。
これは、下図の憤怒相を持つ仏像への途上のように思える。
< 3. statues of a raging face in Japan >
Left : Four
Heavenly Kings in To-ji, the 9th century.
Right : Varjrapani(Shitukongoushin)
in Hokke-do, the 8th century.
左: 東寺の四天王像、9世紀。
右: 法華堂の執金剛神、8世紀。
How about in ancient
China?
古代中国ではどうだろうか
< 4. statues of Knogorikishi in China >
left : Baiseki-zan, Gansu, China, Song period,
the 10-12th century.
Right: Guimet Museum,
the 7-8th century.
As for statues of Knogorikishi in China,
the statues of two above and a below image have common characteristics of a
face that goggles and greatly opens mouth.
The statues of
Knogorikishi of China in the 7-12 centuries are common to it of Japan after the
8th century about the raging face.
Furthermore, the Four Heavenly Kings of
Japan also became the same raging face.
On the other hand, the statues of Four
Heavenly Kings of China and Korea goggle but haven’t raging face compared with
the statues of Knogorikishi.
左: 麦積山、甘粛省、宋時代らしい、10~12世紀。
中国の金剛力士像について、上図と下図の龍門石窟の像では、目を丸く剥き、大きく口を開いている共通の表情がある。
これから分かることは、7~12世紀の中国と8世紀以降の日本の金剛力士像は恐い顔で共通している。
さらに日本の四天王像も同じ恐い顔を持つようになっている。
一方、下図の中国、韓国の四天王像は目を剝いていても口は閉じ、金剛力士像に比べて恐い顔ではない。
< 5. statues of Knogorikishi and Four Heavenly Kings >
Upper : Longmen Grottoes, China, the 7th
century. The left is Four Heavenly Kings. The right is Knogorikishi.
Lower : Four Heavenly
Kings, Korea. The left is in Beomeosa temple. The right is in Pulguksa temple.
It seems that the difference
with the statues of the Four Heavenly Kings in both countries was generated
along the way in each of Korea and Japan.
上: 龍門石窟、中国、7世紀、左は四天王、右は金剛力士。
下: 四天王、韓国、製作年代不明。左は梵魚寺、右は仏国寺。
明言出来ないが、両国の四天王像の違いは、韓国と日本のそれぞれで途中から変化が起きたようである。
Were the Buddha statues
of Korea affected by others?
韓国の仏像が他からの影響を受けたのではないか
< 6. Bodhisattvas in Tibet and Korea >
Left :
India.
Right : Eunhaesa Temple, Korea, Joseon period, the
15th century.
There is a common
appearance in between two statues with the crown and the decoration, and there
isn't it in the Japanese Bodhisattva statues.
The crown of this Korean
Bodhisattva statue seems to appear since Kingdom of Joseon came into existence.
左図: ラダック、インド、所蔵寺院と製作年代不明。
右図: Eunhaesa Temple, 韓国、朝鮮王朝時代、15世紀。
この2体の宝冠と飾りには共通点があり、日本の菩薩像には無いものです。
この韓国の菩薩像の宝冠は、概ね朝鮮王朝が興った時から始まったようです。
< 7. Four Heavenly Kings in Mongolia >
The musical instrument
that the left statue has, the crown that the right statue wears, and the
figuration of eyes are common appearance in Four Heavenly Kings of Korea, and
there isn't it in Japan.
Furthermore, the crown
is the same as it of Bodhisattva statue of Tibet.
This shows that an incident to affect a
broad area including Tibet, Mongolia and Korean Peninsula had happened before
Kingdom of Joseon began.
Next time, I look at
the big incident and the influence of it.
左の像が持つ楽器、右の像の宝冠、目の形は韓国の四天王像に共通で、日本には無いものです。
さらにその宝冠はチベットの菩薩像と同じです。
これは、朝鮮王朝が始まる直前に、チベットからモンゴル、朝鮮半島の広大な地域に影響を与える事件が起きたことを示しています。
次回、その大きな事件と影響を見ます。