デマ・偏見・盲点 17: 風刺が目指したもの 3
< 1. Movie "Harakiri" ,
this is honorable punishment for samurai. >
< 1. 映画「切腹」、切腹は侍にとって名誉ある処罰 >
This
time, I consider honor and think about how there should be satire.
今回は、名誉を考察し、風刺は如何にあるべきかを考えます。
< 2. Fight a duel for
honor >
< 2. 名誉をかけた決闘 >
The
most troublesome one is "honor".
There
is society that esteems "honor" extremely, and if disgrace was
brought, it may become a bloodshed incident.
In
a memoir “The Sad Tropics” by Levi-Strauss, there was an incident when Brazilian
hunter-gatherer bartered.
They made a
night attack to protect the honor because the value of the barters was
different.
In
the past, if disgrace was brought, it is usual for them to behave violently or
to fight a duel.
But
there was also a different part to the honor in Japan and Korean Peninsula.
A warrior
(samurai) did suicide (harakiri) to protect honor of oneself, his family or his
belonging group.
There
is also society that sacrifices family's woman for family's honor in South
Asia.
The response
to honor is various and person among different cultures is difficult to
understand.
The honor
had a function that maintains the footing by maintaining the reputation of
individual and his belonging group.
Most society attaches
importance to the honor of either individual or group.
For
the most part, Europe and America seems to be the former and Japan seems to be the
latter.
The
culture of the honor still breathes.
The
feelings remain still in the competition between nations, races and religions
as seen in watching sports.
For
example、do you wish to stare the eyes
of gangster, motorcycle gang and Japanese monkey?
We have the
feelings that are hard to abandon.
最も厄介なのが「名誉」です。
「名誉」を極端に重んじる社会があり、名誉が傷付けられると流血事件になることがある。
レヴィストロース著「悲しき熱帯」に、ブラジルの狩猟採集民が物々交換で価値が釣り合わず、名誉が傷付けらえたとして夜襲したことがありました。
かつて、名誉を傷付けられると相手に暴力を振るったり決闘を申し込んだりするのが普通でした。
しかし日本や朝鮮半島では異なる部分もありました。
武人(侍)は自分や家系、帰属集団の名誉を守る為に自害(切腹)した。
南アジアには家族の名誉の為に婦女子を犠牲にする社会もあります。
名誉への対応は様々で、異文化の人には理解しがたい。
名誉は個人や集団の評判を守ることにより、その立場を維持する機能がありました。
社会によっては、個人か集団の名誉のどちらかがより重視された。
概ね欧米は前者で、日本は後者と言えそうです。
名誉の文化は今も息づいています。
スポーツ観戦に見られるように国家、民族、宗教間で、その感情は今でも健在です。
例えば、あなたはヤクザ(暴力団員)や暴走族、日本猿と目を合わすことを望みますか?
私たちには捨て難い感情が根付いているのです。
< 3. Japanese monkey >
< 3. 日本猿 >
What
is the problem?
The problem
is to hurt the honor of others by satire.
"Freedom
of speech" is limited by the range that does not conflict with "Defamation
of character".
Furthermore,
we should forbid using satire to discriminate against the weak.
In
Japan, most media controls discrimination terms voluntarily.
If
culture or religion is different, the harm by satire may be beyond imagination.
Frequently, we are easy
to accept freedom
of speech, separation of government and religion and individualism as holy
writ, but should accept different culture.
Most worrying is increasingly to report
satirical news with pandering to public as public position "freedom of
speech”.
何が問題か
問題は、風刺によって他者の名誉を傷付けることです。
「言論の自由」も「名誉毀損」に抵触しない範囲に制限されている。
さらに弱者を差別する為に風刺を使うことも禁止すべきです。
日本では、マスコミが差別用語を自主規制しています。
文化や宗教が異なると、風刺の弊害は想像を越えることがあります。
私達は、往々にして、自国の文化や価値観―言論の自由や政教分離や個人主義、を絶対視しがちですが、異なる文化を受け入れるべきです。
注意するべきは、マスコミが「言論の自由」を立前に大衆に迎合し風刺的報道を強めることです。
< 4. this cartoon of France shows powers that took aim at the
Korean >
< 4.フランスのビゴー作「魚釣り遊び」、朝鮮半島を狙っている列強 >
Summary
The
satire is necessary as a degassing of society and a countermeasure against
power.
But,
the satire is easy to appeal to public, if we give a loose rein to it, we make discriminating
run out of control.
When
satirizing other countries, the media should exercise moderation.
In
addition, it is the same kind as about emigrants of different culture or pagan.
Even
if all live in the same country, it is not wise policy to let the manners and
customs of the country obey the emigrants hastily.
Naturally,
there is the range of good sense like the difference in men and women of all
ages.
Developed countries
that have a superior sense of “democracy and human rights awareness” must give
an example for leading the peace.
まとめ
風刺は社会のガス抜きや権力への対抗手段として必要です。
しかし風刺は大衆受けし易く、野放しすると名誉を傷付け、差別へと暴走させます。
他国を風刺する場合、マスコミは節度を守るべきです。
また国内の異文化、異教徒の移民についても同様です。
同じ国内であっても、移民の習俗を性急に従わせることは得策ではありません。
自ずと、老若男女の違いのように良識の範囲があります。
このことは「民主主義と人権意識」の発達した先進国が範を示し、平和を率先する意味で重要です。
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