< front cover of the book >
The Japan names
of this book are "honor and adaptation."
The subtitles
of an English-language edition are " Honorific Individualism and the
Making of Modern Japan."
An author is
college professor Eiko Ikegami lives in the U.S.
She analyzes
soul of Japan from 1000 years of the samurai society.
It begins from the
single combat in ancient times.
Next, revenge, hara-kiri,
insurgence, the Chusingura of Loyal Retainers in the Edo period, and it
continues to nationalists of the Meiji Restoration.
The author says
that the success of the Meiji Restoration is based on the samurai soul of Edo
Period.
In this opinion,
"honor" is born from violent competition of the samurai started at
1000 years ago, and it was affected by the influence of a next societal change.
An author
presupposes that "the samurai's honor" induced a motivation and a social
order.
この本の日本名は「名誉と順応」です。
英語版の副題は「名誉個人主義と近代日本の創造」です。
著者は米在住の大学教授池上英子氏です。
日本の精神構造を千年間の武士社会の発展から読み解きます。
古くは一騎打ちから始まり、報復、切腹、一揆、江戸時代の忠臣蔵、明治維新の志士まで進みます。
著者は明治維新の成功は江戸時代のサムライ精神によると言います。
この説では、千年前に始まる武士の暴力的な競争から「名誉」が生まれ、それが後の社会変化の影響を受けたとします。
著者は「武士の名誉」が意欲と社会秩序を生んだとします。
< the Chusingura of Loyal Retainers : 忠臣蔵 >
I summarize this
book simply.
1 In order to obtain the reliance from a Master,
the samurai is proud of bravery.
And he must do so that a master does not
doubt his loyalty. It was the "honor" which serves as reputation from
the environment.
2 This developed the revenge, a single combat
and hara-kiri that endures shame.
3
The battle
shifted to the collective strategy from the individual, the war finished and
the government institution of the Edo period was
established. In line with
that, the honor changed.
4 The violence by honor confused society and
it was pressed down. On the other hand, the honor of the bureaucrat supporting
the government was required.
5 This inconsistency made the soul of the
samurai intellectual was refractive and sublimate.
6 A samurai loves a master intently, moreover
he does not fear death, and he thinks that the self-control is important.
7 The samurai should render loyalty to the
country and not a master. If a samurai is required, he desperately admonishes
and schemes also for a master shift.
8
In this way,
the samurai came to think his ideal is important. This is an Honorific
Individualism.
9
At the time
of the Meiji Restoration, organization was easily changed. People who implement
the politics were all samurai.
10
Traditionally, although this was low
regarded as the incomplete people's revolution, it was not so.
< “the way of the warrior is death” Hagakure >
Probably, this
book comprehensively explains the soul of Japan.
簡単に要約します。
1 武士は主君からの信頼を得る為に、武勇を誇り、忠誠を疑われないようにしなければならなかった。それが周囲から評判となる「名誉」であった。
2 このことが報復、一騎打ち、恥を凌ぐ切腹を発展させた。
3 戦闘が個人から集団の戦略に移行し、戦乱が終わり、江戸時代の官僚機構が定着すると、名誉に変化が生じた。
4 名誉による暴力は社会を混乱させたので押さえられた。一方で幕藩体制を支える官僚の名誉は必要であった。
5 この矛盾は武士知識人の心に屈折と昇華を生みだした。
6
武士は一途に主君を愛し、死をも恐れない、また克己を重視する。「葉隠れ」
7
武士は君主にでなく国に忠誠を尽くすべきである. 必要なら命懸けで諫言し、君主交代をも画策する。
8 こうして武士は自分の理想を重視するようになった。これは一つの名誉個人主義である。
9 明治維新の時に、体制はあっさりと切り替えられた。その政治を担った人々は総べて武士だった。
11 従来、このことは未完の市民革命と低く見られていたが、そうではなかった。
< 「武士道とは死ぬことと見つけたり」 葉隠 >
この一冊が日本の精神をもっとも総合的に説明しているだろう。
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