20121013

インフレ誘導策を前向きに考えよう!!



前回は日本の経済状況を嘆き、どうすれば良いかを投げかけました。

これからの数回で日本経済を良くする具体案をわかりやすく紹介します。

この方法は岩田規久男氏やクルーグマン氏の唱えるインフレ・ターゲティングが主になります。

今回は日本経済がどのように悪いかをグラフを通じて知ってもらいます。

世界と比較すれば一目瞭然です。


GDP推移


< 1 各国のGDP推移  

このグラフは日本の国内総生産額の推移を見ている。

日本は主要先進国から完全に取り残されている。

主要先進国が所得を2倍にしている間に日本は10%増えただけだ。

賃金推移


< 2 各国の賃金推移 >

当然だが、日本の賃金は90年を境にまったく伸びなくなった。

それ以前も以後も日本を除く先進国の所得は増え続けた。

日本の生産性は上昇している(つまり不景気で対価を貰えないのか?)。


財政赤字の推移


< 3 各国の財政赤字推移 >

日本の財政赤字は1990年代始めから急激に増加している。

それまでは先進国より低めで安定していた。

労働人口減や産業構造の硬直化では説明できない要因が急激に作用したことを示す。

 為替レートの推移

< 4 為替レートの推移 >

主要通貨に対して独歩高になっている。

それは概ね90年代から始まったと言える。



今まで4つのグラフはすべて日本のマイナス面を示していた。

ここで日銀が自慢出来るグラフを見せます。

インフレ率の推移


< 5 インフレ率の推移 >

これは先進国で唯一日本だけが物価安定し、さらに珍しくデフレになっているのです。

これこそ日銀が堅く守り抜いて来た唯一のものです。

先進国のインフレ率は皆1~3%に収まっています(後で重要になります)。

実は日本の失業率は先進国内で最も低く安定している。

デフレ策とは無縁で、景気が良くなればもっと失業率は下がります。


なぜ日本はこのような惨状になってしまったのか?

その理由はデフレ(不景気)を容認し、景気を良くするための政策を日銀が実施していないからです。

その根本要因の一つが以下のグラフです。

貨幣供給量の推移

貨幣供給量の推移

< 6 貨幣供給量の推移 >

貨幣供給は日銀の仕事で、これによって市中に出回る資金を調整し景気を良くし、また過熱気味な景気を抑制出来るのです。

20年の間、日本だけが貨幣供給量を20年間増加させていないのです。

特にリーマンショック後、先進国は数倍に供給量を増加させていますが、日本だけは頑なにその姿勢を変えていません。


これらグラフを見ていただければ、日本の失われた20年を実感出来ると思います。

先進国で日本だけがなぜ取り残されたのか?

不思議なことに、圧等的に多くの政治家、学者、経済評論家、マスコミは日銀と財務省の肩を持っています。

まるで原発の危険性や産官学の癒着に触れなかった状況と酷似しています。

同じような社会の弊害が根を張っているようです。

次回は、解決策を見ます。






20121008

Misunderstanding of war 1: Introduction


A Chinese anti-Japan demonstration 、中国の反日デモ
  
< A Chinese anti-Japan demonstration >

This time, the territorial problem was revived between Japan, and China and South Korea.

The report that tells the situation of China and South Korea overflowed with the anti-Japanese sentiment.

Many attracted remarks in the domestic Internet were very exclusive.

On the other hand, there are many indifferent people overwhelmingly.

This made me worry about war.

By this series, I want to reduce the misunderstanding of war as much as possible.



今回、日本と中国・韓国との間で領土問題が再燃しました。

中国、韓国の様子を伝える報道は反日感情に溢れ、国内のインターネット上の発言は排他的なのが目につきます。

一方圧倒的に無関心な人が多いのです。このことに私は戦争を危惧しました。

この連載によって、私はすこしでも戦争に対する誤解を無くたいと思います。


The South Korean President lands at Takeshima( island)、竹島上陸

< The South Korean President lands at Takeshima( island). >

On the Internet, the voice to which Japanese people blame Chinese people and South Koreans strongly stood out about the problem of Takeshima Island and the Senkaku Islands.

They commonly do not know the history or culture of a partner country, then they will have an antipathy.

They almost do not know that Japan did to South Korea or China for half a century, or misunderstand it to suit themselves.

In that context, it can be said that the textbook of a Japanese school is inducing a lack of understanding.

Although some facts are described, Japanese students cannot understand the reason that peoples of the partner country is indignant by only the contents.

Furthermore, from 20 years ago, the argument that there was not aggression of Japan began to cover mass media.

Naturally, this tendency is comfortable for many Japanese.
However, when this is neglected, the mutual hate will increase, it will cause the confrontation finally.


今回の竹島、尖閣諸島の領有問題で、インターネット上で日本人が中国人や韓国人を強く非難する声が目につきました。

彼らは相手国の歴史や文化を知らずに反感を持っている。


日本が半世紀にわたって韓国や中国に対して行ったことを、彼らはまったく知らないか、都合の良いように誤解している。

その意味で日本の学校の教科書は、理解不足を生んでいると言える。

いくつか事実が述べられているが、それだけでは相手の憤慨する理由を理解出来ない。

さらにここ20年前から、日本の侵略行為はなかったとする論調がマスコミを覆い始めた。

当然、その方が日本人にとっては心地よいことではある。

しかしそのことを放置すると、互いの憎しみが増し、それが最終的に対立を引き起こすでしょう。


Dispute of the Senkaku Islands 、尖閣諸島の紛争
  
< Dispute of the Senkaku Islands >

This series aims at the following things.

    We squarely face the unhappy history of Japan, South Korea, and China , and should understand a partner's anger.
 
    Why do the war start, and why do it expand, and why can't we stop it?  We look at it

    How does war ruin people's heart and how does war make people arouse the combative spirit?  We look at it

    How does war cause a miserable and immense loss?  We look at it
 
    Finally we look at the new method of solving conflict.  

Next time, it starts with war of Japan and Korea next time.



この連載では、以下のことを目指します。

    日本と韓国、中国の不幸な歴史を直視し、相手の憤怒を理解する。
 
    戦争が、どうして始まり、なぜ拡大し、なぜ止めることが出来ないのかを見る。

    戦争が、如何にして人々の心を荒廃させ、戦争に駆り立てるかを見る。
 
    紛争が拡大すると、如何に悲惨で莫大な損失を生むかを見る。
 
    最後に、紛争を解決する新たな方法を見ます。


次回は日本と朝鮮の戦争から始めます。









20121005

インフレ誘導策を皆さんと一緒に考えたい


紙幣、デフレ

今日は皆さんに日本経済の重要な論点を考えていただきたい。

それは今のデフレ不景気を脱却する為に、通貨供給量を増やしインフレ誘導する金融・財政政策のことです。

私は経済学の素人なので、問題点をまとめますので、後は皆さんのご意見を聞きたい。


現状で克服したい問題点。

1.        長期間のデフレ(物価低迷)による不景気、若い人の失業など。

・通常インフレになると失業率は低下する。
・低いインフレ率は好景気を意味した。
 
2.        円高により輸出企業が苦戦し、海外に転出してしまう。

・十数年前は円レートが120円台であった。
・日本は労働人口が減り、さらに高収益企業が海外に出てしまうと、国民所得は減る一方。

3.        国と自治体の膨大な借金を減らす為には消費税増税以外の解消策が必要。

・借金返済の為の増税は間違いなく景気を悪化させる。敢えて行うこと必要だが。
・先に政府出費を抑え所得税増税すべきだが各論反対で、さらに消費税増税になるだろう。これは格差拡大を推し進める。

日銀、白川総裁


リフレ策、インフレターゲット論について

1.        目玉の政策 

・日銀が目標にしたがって金融政策でインフレを誘導する。1~3%ぐらい。
・日銀が政府発行の国債を引き受け、貨幣供給量を増やす。年数十兆円ぐらいか。 

2.        指摘されている問題点

・日銀の自主性が無くなれば、政府の無謀な財政支出を招く事になる。歴史的、世界的に経済破綻を招いたことがある。

・インフレが始まると制御できずに加速する。70年代のスタグフレーション(不況とインフレ)のマイナスイメージ(預金の目減りなど)がある。
 
・日銀の国債引き受けは現在も行われているが、推し進めても効果なし。他の経済問題が発生する。経済理論が難しくて私には理解出来ない。


frb、経済学者
  
海外の動向

A         ノーベル経済学者クルーグマンはインフレターゲット論を唱え、日本の増税は失敗策だと以前から指摘している。 

B         ノーベル経済学者スティグリッツは、現在の経済学ではインフレを以前ほどには悪く見ておらず、理解が進んでいるとし、低いインフレは認めているようだ。

C         米国FRBはインフレターゲットを採用している。他先進国にもある。


経済や政策に詳しい人はわかりやすい説明を書き込んで下さい。
よろしくお願いします。





20121004

Introduce the southern end of Awaji Island




The other day, l went to National Park Resort Minami Awaji in the south of Awaji Island.
My purpose was to lunch and go in a hot springs.
Because of fine weather, the sky and the bay of midsummer shone in deep blue, and were beautiful.

昨日、淡路島の南端にある休暇村・南淡路に行って来ました。
ランチと温泉が目的でした。
快晴で真夏の空と福良湾は濃い青色に光り輝き美しかった。

Naruto whirlpools , swirling (ocean) current

< Naruto whirlpools >
This whirlpool in the Naruto Strait is one of the largest in the world.
The greatest diameter reaches as many as 30m.


鳴門海峡には世界でも有数の渦潮が発生します。
その最大直径は30mにも達します。

hotel,National Park Resort Minami Awaji

< hotelNational Park Resort Minami Awaji >
We will be able overlooking the bay on the east side from this restaurant, and the Naruto Strait on the west from thermal baths.


このホテルのレストランから東側に福良湾、温泉浴場から西側に鳴門海峡が見下ろせます。

the bay from this restaurant

< the bay from this restaurant

 fishing boat 、 

< a fishing boat goes back and forth >
A big and small ship leaves a white track and it crosses.

大小の船が白い航跡を残し横切って行きます。

National Park Resort Minami Awaji,,thermal baths


< thermal baths
There is an open-air bath on the right side of the large bath in the room.

室内の大浴場の右手に露天風呂があります。

the Naruto Strait from thermal baths

< the Naruto Strait from thermal baths >

the Naruto Strait、 sunset 、 open-air bath


< the Naruto Strait of a sunset from an open-air bath >

Ōnaruto Bridge, Whirlpools

< Ōnaruto Bridge >

An endless number of Whirlpools occur under the bridge of this length 1600m.

この全長1600mの橋の下に渦潮が発生します。

 sightseeing boat , whirlpools, Naruto Straits

< sightseeing boat

This is the ship see the whirlpools.

その渦潮を見る遊覧船です。

The grace of delicious sea, Naruto Strait, Tai (sea bream), Hugu (puffer fish), Hamo (sharp-toothed eel), and Wakame

< The grace of delicious sea >
The grace of delicious sea can be taken from this bay and the Naruto Straits.
Famous things are Tai (sea bream), Hugu (puffer fish), Hamo (sharp-toothed eel), and Wakame (a kind of seaweed).

この湾と鳴門海峡の海の幸は鯛、ふぐ、はも、わかめが有名です。

 delicious sea , Japanese food, seafood

< The grace of delicious sea >
It is an example of Japanese food that uses seafood.
Though regrettable, I am not eating this time.

Please spend this summer happily and energetically.


これは海の幸を使った日本料理の例です。
残念ながら今回私は食べていません。




20121001

Bullying at school in Japan


bullying
 <  Bullying  >

These days, suicide of the student by bullying is conspicuous.

The bullying does not decrease in Japanese schools.

I seem that People have not will to reduce bullying in schools and society.


Bullying is to attack the individual. 

A bully use violence on a student for a long time, take money and goods, destroy goods, abuse and despises.

Then they ignore the student and he becomes alone.

Neither the surrounding student nor a teacher stops bullying.

His parents also do not understand his pain.

The child commits suicide with feeling of despair.



最近、いじめによる学生の自殺が目立っている。

日本の学校でいじめが減らない。

学校と社会でいじめを減らそうとする意志がないように見える。



いじめは個人を攻撃することです。

いじめは暴力を加え、所持品や金品を奪い破壊し、汚い言葉で罵り、軽蔑する。

さらに無視し除け者にする。

周囲の生徒も先生もいじめを止めない。親も苦しみを理解しない。

その子供は絶望感を懐き自殺する。


Reason why bullying doesn't disappear.

A bullying student:  Although he is naturally bad, in Japan, it does not become so.
Usually, a home of the bully has many problems. Probably, his heart is wild.
Teachers sympathize with the bully and there is a tendency to withhold.
Moreover, the teachers do not have a clear distinction of bullying and play.
The bully can escape from the justice on the excuse.

A bullied student:  Many people think that there is a problem in a bullied student.
To be sure, many of bullied student may are the solitary children and unresisting children.
Society is filled in malice, and a teacher and a father expect him "have the spirit which overcomes it."
It drives a bullied student into a corner.

Students don’t stop the bullying:  The children of a class don’t stop the bullying.
They fears that he is made into the next target and is revenged.

Teachers:   if a teacher is going to check bullying, the bully says it play and a bullied student says no bullying.
A bullied student doesn’t trust a teacher and fears the revenge.
Even if the teacher can confirm the bullying, he does not understand the punishment method for the bullying student.

School:   Many schools forget the bullying ever existed, even if the student commits suicide.
Rarely, the school recommends a bullied student withdrawal from the school, instead of the bullying student.

bullying,bully

<  Bullying  >

いじめが無くならない理由を考える。

いじめる子 : 悪いのが当然なはずですが、日本ではそうならない。
通常、いじめる子はその家庭に問題があることが多い。彼の心はすさんでいるだろう。先生は、いじめる子に同情し、遠慮する傾向がある。また、いじめと遊びの明確な区別を持たない。いじめる子は、それを口実に逃げることが出来る。

いじめられる子:いじめられる子に問題があると思う人々が多い。確かに、いじめられる子は抵抗しない子、孤独な子が多いでしょう。どうせ社会は悪意に満ちており、それに打ち勝つ気概を持ちなさいと先生も父親も期待する。結局、子供を追い込むことになる。

制止しない生徒:クラスの子達は、いじめを制止しない。自分が次ぎの標的にされる、仕返しされることを恐れる。

先生達:先生がいじめを確認しようとしても、いじめる子は遊びと言い、いじめられる子もいじめでないと言う。いじめられる子は先生を信用できず、仕返しを恐れる。先生達は、例え確認出来ても、いじめ子への懲罰方法がわからない。

学校など: 多くの学校はいじめを無かったことにする、その子が自殺しても。希に、いじめる子ではなく、いじめられる子に退学や転校を薦めることがある。


There are three problems in these.

A.  Bullying is considered to be a problem of the heart of the person. This is a mistake.
People will sympathize with a bullying student and will consider training to a bullied student.

B. People’s consciousness to protect social justice is low.
People have the tendency to sympathize with the circumference rather than social justice.

C. People are caught by social convention.
People mightily think that a student must be strong, have many friends and be not absent from a school.
Probably, many suicide of bullying is in the culture that admits suicide of a protest.
The solution of bullying begins from controlling violence.




これらには三つの問題がある。

A いじめを本人の心の問題と考える間違い。
人々は、いじめる子には同情、いじめられる子には鍛錬と考える。

B 人々は社会正義を守っていく意識が低い。
人々は社会正義よりも周囲に同調する傾向が強い。

C 人々は社会の因習に囚われている。
子供は強く、多くの友人を持ち、学校を休んではならないという固定観念が強い。いじめの自殺が多いのは、抗議の自殺を容認する文化にあるだろう。



いじめ解決はいじめの暴力を制止することから一歩が始まる。